• ru
Адвокатська компанія
«Слинько та партнери»

Нецільове використання бюджетних коштів, здійснення видатків бюджету чи надання кредитів з бюджету без встановлених бюджетних призначень або з їх перевищенням

Нецільове використання бюджетних коштів, здійснення видатків бюджету чи надання кредитів з бюджету без встановлених бюджетних призначень або з їх перевищенням

Стаття 210 Кримінально кодексу України один із злочинів проти бюджетної системи. Правопорушення пов’язані з бюджетними грошима належать до розряду корупційних і привертають пильну увагу громадськості.

Нова філософія державного управління змінює підхід до оцінки ефективності правоохоронних органів – тепер основним показником є не тільки кількість виявлених фактів, а й реальна відповідальність правопорушників.

Для якісного захисту по ст.210 КК України необхідно знати положення бюджетного законодавства, безліч підзаконних актів і документів.

Тому, в разі звинувачення за статтями пов’язаними з процесом розподілу і використання бюджетних грошей, важливо відразу звернутися до адвоката, що має високу кваліфікацію щодо захисту в кримінальних справах економічної сфери.

У цій статті ми розкриємо елементи складу злочину, особливості розслідування по ст.210 КК України та функції адвоката.

Ст.210 КК України: які дії підпадають?

У частині першій розписано дії, за вчинення яких передбачена відповідальність за цією статтею. Традиційно вони складаються з декількох альтернативних форм. А саме:

  • нецільове використання коштів з бюджетів;

  • витрати бюджетів, без призначень або з їх перевищенням;

  • надання з бюджетних коштів кредитів, без призначень або з їх перевищенням.

У цих форм є загальні ознаки, і вони вкрай важливі для кваліфікації. Відповідальність за ст.210 КК України настає, якщо вищеописані дії вчиняються:

  • посадовцями (службовими особами) – розпорядниками бюджету (хто до них належить – розглянемо пізніше)

  • всупереч бюджетному законодавству;

  • щодо бюджетних коштів (БК) у великому розмірі (ч.1) або особливо великому (ч.2).

Варто розглянути, які кошти вважаються бюджетними. Адже саме вони –предмет злочину за статтею 210 КК України.

Що таке бюджетні кошти?

Примітка до ст.210 КК України розкриває визначення бюджетних коштів. Так до БК належать лише кошти, які включені до державного та місцевих бюджетів. Джерела їх формування значення не мають.

Гроші вважаються бюджетними виключно з моменту надходження на рахунки бюджетів Державного казначейства, в касу розпорядника або одержувача БК.

Це важливий момент. Слідство повинно безумовно встановити, чи є кошти бюджетними.

Адже якщо предметом злочину виявляться, наприклад, гроші цільових фондів (Пенсійного, як варіант) – дії підозрюваного не можна кваліфікувати за ст.210 КК України.

Принципово важливо встановити розмір, нібито розтрачених бюджетних коштів. Для настання кримінальної відповідальності він повинен бути великим.

Що це означає? Сума БК, яка фігурує в матеріалах справи, повинна перевищувати неоподатковуваний мінімум доходів громадян у 1000 разів (як мінімум). Тобто становити 800 000 і більше грн.

Якщо доведена така сума, але вона не досягає 2 400 000 грн. – дії можуть бути кваліфіковані за першою частиною статті 210 КК України.

За частиною 2 цієї статті передбачено особливо великий розмір – це 3000 та більше н.м.д.г. (2 400 000 грн. і більше).

Тому в таких кримінальних провадженнях повинні проводитись експертні дослідження. Тільки так можна точно визначити розмір БК і перевірити правильність кваліфікації. При необхідності адвокат оскаржить результати і ініціює повторну експертизу.

Суб’єкт по ст.210 КК України: кого можуть звинувачувати?

Фігурантами справ по 210 статті можуть бути виключно службові особи, у яких є повноваження розпоряджатися БК. Це посадові особи (частіше –керівники та бухгалтери) розпорядника бюджетними коштами (незалежно від рівня бюджету).

У ст.22 БК України зазначено, які саме органи і структури належать до розпорядників БК. Це установи, що забезпечують діяльність Верховної Ради, Президента, Кабінету Міністрів України, міністерств, академії наук і т. д.

Завдання сторони обвинувачення – однозначно визначити статус підозрюваного. Чи є він посадовою особою розпорядника БК. І чи міг він, використовуючи свої повноваження, реально розпоряджатися такими коштами.

Якщо з’ясується, що розпорядження БК не входить до компетенції підозрюваного – немає підстав звинувачувати його по ст.210 Кримінального кодексу України.

Які функції адвоката по ст.210 КК України?

Розслідування таких справ проводиться з використанням різноманітних слідчих дій. Це обшуки, тимчасовий доступ до речей та документів, експертизи, а також велика кількість допитів осіб, що обіймають посади різного рівня.

Кожен доказ має значення. Тому захисник повинен проконтролювати, щоб всі слідчі дії відбувалися законно, без порушень прав підзахисного. Тільки адвокат може детально проаналізувати:

  • чи були підстави для слідчих дій, відповідно до вимог КПК України;

  • чи правильно оформлені рішення на проведення слідчих дій та результати;

  • чи є можливість і підстави оскаржити рішення на проведення слідчих дій та їх результати (якщо так, то він зробить це вчасно і правильно).

Крім того, досвідчений адвокат підготує підзахисного до допитів (підкаже, як відповідати слідчому, щоб не обмовити себе). А також вчасно проконсультує, складе потрібні для захисту документи і розробить стратегію для суду.

  • Компанія «Слинько та партнери» – компанія повного юридичного сервісу для сфери бізнесу і посадових осіб.
  • Наша Компанія об'єднує фахівців з досвідом більше 25 років, включаючи досвід роботи в правоохоронних і контролюючих органах. Ми завжди достовірно прогнозуємо дії правоохоронних і контролюючих органів, що дозволяє мінімізувати ризики і знайти найбільш ефективні шляхи захисту інтересів клієнта.
  • Ми гарантуємо високу якість послуг.
  • Ми забезпечуємо зворотній зв'язок відразу після Вашого звернення і в найкоротші терміни рекомендуємо стратегію по Вашій справі або питанню.
  • У нас справедливі ціни, які відповідають якості послуг.