• ru
Адвокатська компанія
«Слинько та партнери»

Службове підроблення

Службове підроблення

Стаття 366 КК України лише побічно, але в якійсь мірі все ж є антикорупційною нормою. Адже підроблені документи часто використовуються як інструмент «білокомірцевих» злочинів, скоєних за сприяння посадових осіб державного сектора. У таких випадках ця норма інкримінується в сукупності з іншими статтями.

Практика склалася так, що це правопорушення, вчинене в господарській сфері, найчастіше складається з декількох епізодів, може повторюватися. Через це правоохоронні органи, часто (заради високих показників розкриття), намагаються «знайти» і довести в епізодах окремо скоєні злочини в кожному випадку службового підроблення, вносячи кожен епізод в ЄРДР.

З цієї причини дії підозрюваного кваліфікуються неправильно, а це порушує його права. Щоб подібних зловживань не було або вони вчасно припинялися, важливо якомога швидше звернутися до адвоката.

Тільки досвідчений захисник зможе обернути недоліки слідства на користь свого підзахисного.

У цій статті ми розглянемо особливості ст.366 КК України, нюанси досудового розслідування і функції адвоката в таких провадженнях.

Що включає в себе службове підроблення?

Важливо знати – відповідальність передбачена лише за умови, що неправомірні дії вчинені службовою особою. А предмет злочину виключно офіційні документи.

Норма складається з двох частин. У першій передбачаються альтернативні форми діянь, які підпадають під ознаки службового підроблення:

  • складання завідомо неправдивих документів, що належать до офіційних;

  • видача завідомо неправдивих документів, що належать до офіційних;

  • внесення завідомо неправдивих відомостей в документи, які належать до офіційних;

  • підроблення офіційних документів іншими способами.

Розберемо кожну з цих форм окремо.

Складання неправдивих документів – повне створення документа, в якому міститься неправдива інформація. Тобто, спотворюється його зміст. Але форма може залишатися коректною (із справжньою печаткою і підписом, на офіційному бланку).

Видача неправдивих документів – випуск або оприлюднення (наприклад, надання іншим фізичним/юридичним особам) документів, в яких є неправдиві відомості. Вони можуть бути складені тим же, хто їх видає, або іншою службовою особою.

Внесення неправдивих відомостей в документ – включення до нього відомостей, які не відповідають дійсності частково або в повній мірі. При цьому форма документа залишається коректною.

Підробка іншими способами – повне або часткове спотворення змісту документа або його реквізитів. Робиться це шляхом підчисток, дописок, витравлювання і подібними методами.

Злочин за ч.1 ст.366 КК України вважається завершеним з того моменту, як скоєно будь-яке з вищевказаних діянь. Будь-які наслідки від цих дій тут не мають значення.

Друга частина статті передбачає вчинення підроблення, яке призвело до тяжких наслідків. Поняття важких наслідків розкрито в четвертому пункті приміток до статті 364 КК України, а саме: такі наслідки, які перевищують неоподатковуваний мінімум доходів громадян в 250 і більше разів.

Що означає «офіційний документ» за ст.366 КК України?

Не менш важливе поняття для правильної кваліфікації за цією статтею –офіційний документ. Його визначення ми знайдемо в примітці до ст.358 КК України.

Щоб краще розібратися, розкладемо це поняття на окремі властивості. Так офіційним документом вважається той, який:

  • містить інформацію, закріплену на будь-якому матеріальному носії;

  • підтверджує або свідчить про певні явища, події, факти, які викликали або можуть викликати правові наслідки;

  • може бути доказом у правозастосовній діяльності.

При всьому цьому такі документи повинні відповідати ще одній вимозі. Вони повинні складатися, видаватися або посвідчуватися:

  • уповноваженими службовцями державних органів, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, будь-яких юридичних осіб;

  • окремими громадянами (включаючи самозайнятих осіб), наділеними правом складати, видавати документи з реквізитами, передбаченими законодавством.

У кожному конкретному випадку стороні обвинувачення необхідно оцінити: чи належить підроблений документ до офіційних чи ні. Для цього, як мінімум, потрібно проаналізувати його на відповідність вищевказаним пунктам, а правильніше – призначити комплексну експертизу.

У свою чергу адвокат повинен піддавати сумніву висновки слідства. Він зі свого боку так само аналізує документи та при необхідності ініціює повторну експертизу.

Це важливий момент. Якщо з’ясується, що документ не належить до офіційних – складу злочину за ст.366 КК України немає. І справа має бути закрита.

Хто може бути суб’єктом за ст.366 КК України?

Службове підроблення може вчинити виключно посадова особа (ст.18 КК України). Це службовець органів державної влади або місцевого самоврядування, а також працівник підприємства.

Обов’язкова умова – він наділений організаційно-розпорядчою або адміністративно-господарською компетенцією.

Якщо підозрюваний не належить до цієї категорії, то інкримінувати йому ст.366 КК України – не можна. Його дії необхідно кваліфікувати за іншою статтею.

Адвокат повинен ретельно вивчити документи (посадову інструкцію, накази про призначення тощо), щоб визначити, чи є його підзахисний суб’єктом по ст.366 КК України. Якщо ні – є сенс клопотати про закриття справи.

Функції захисника при обвинуваченні за ст.366 КК України

Для якісного захисту за ст.366 Кримінального кодексу України адвокат:

  • оцінює правильність кваліфікації і якщо потрібно – оскаржує її;

  • аналізує, чи є нібито підроблений документ офіційним і в чому конкретно виражається підроблення;

  • перевіряє статус свого підзахисного – чи є він посадовою особою і суб’єктом службового підроблення.

Крім того, захисник буде постійно інформувати Вас про хід розслідування, консультувати, готувати до допитів і судових засідань.

  • Компанія «Слинько та партнери» – компанія повного юридичного сервісу для сфери бізнесу і посадових осіб.
  • Наша Компанія об'єднує фахівців з досвідом більше 25 років, включаючи досвід роботи в правоохоронних і контролюючих органах. Ми завжди достовірно прогнозуємо дії правоохоронних і контролюючих органів, що дозволяє мінімізувати ризики і знайти найбільш ефективні шляхи захисту інтересів клієнта.
  • Ми гарантуємо високу якість послуг.
  • Ми забезпечуємо зворотній зв'язок відразу після Вашого звернення і в найкоротші терміни рекомендуємо стратегію по Вашій справі або питанню.
  • У нас справедливі ціни, які відповідають якості послуг.